Köpvillkor

Uppdaterad: 2023-11-13

System för betalning

Vi använder Klarna och Swish som betalningslösning på nätet. Både Klarna och Swish uppfyller kraven för PCI DSS och 3D-secure.

Priser

Patientavgiften är reglerad av Region Sörmland som vi är anslutna till, från 1 juli 2021 är avgiften 100 kronor. Fram tills året du fyller 20 och från dagen du fyller 85 år är ditt besök dock kostnadsfritt. Högkostnadsskydd gäller. Det kan komma att ändras och då gäller följande. Vid beställning via webbplatsen gäller de priser som anges på webbplatsen. Priser anges i svenska kronor och är inklusive moms. Priserna inkluderar inte eventuella betalnings- och fraktavgifter, som anges separat. Du kan betala på sätt som anges på webbplatsen. ögonkollen.se förbehåller sig rätten att inte alltid erbjuda alla betalsätt samt att ändra betalsätt om det som du valt av någon anledning inte fungerar vid tillfället för köpet eller du inte godkänns för det valda betalsättet. Bekräftelse på din betalning samt recept kommer skickas via mejl till din angivna mejladress.

Leveransvillkor

Receptet skickas till dig inom 60 minuter efter att en läkare gått igenom dina svar vid mottagen förfrågan. Du får en bekräftelse via mejl (som innehåller länk till köpvillkoren för att ha enkel åtkomst) och sms. Har du skrivit in fel nummer eller mejl kan du mejla info@ogonkollen.se så ser vi till att lösa det direkt. Du kan hämta och lösa in receptet i alla apotek i Sverige. Endast personer som är 15 år eller äldre kan nyttja våra tjänster med undantag av aknekollen.se där patienter från tolv år är välkomna.

Se Tjansten.pdf för att veta mer om e-recept.

Om ögonkollen.se inte kan leverera inom avtalad tid ska konsumenten utan onödigt dröjsmål informeras om anledningen till förseningen och upplysas om en ny leveranstidpunkt. Kan ogonkollen.se inte heller åtgärda felet inom skälig tid har du som konsument rätt att häva köpet genom att mejla info@ogonkollen.se. När du ångrar ditt köp betalas det belopp som du betalat tillbaka till dig, inklusive eventuella leveranskostnader. Ögonkollen.se betalar snarast tillbaka beloppet, dock senast inom 14 dagar från och med det datum ditt meddelande om utövande av ångerrätten mottogs. Återbetalningen kommer att ske till dig via det betalningsalternativ som du valde.

Reklamation

Konsumenter har rätt till reklamation vid exempelvis dröjsmål i leverans. Kontakta oss på info@ogonkollen.se för återbetalning av hela beloppet. Inga avgifter eller extra kostnader tillkommer. Reklamationsrätten gäller i tre år. Som kund ska du reklamera inom skälig tid från att du upptäckt ett fel eller borde ha upptäckt ett fel. Reklamationsmeddelande som lämnats inom två månader efter att du upptäckt ett fel anses alltid ha lämnats i rätt tid.

Ångerrätt

Konsumenter har normalt 14 dagars ångerrätt men digitalt innehåll innefattas inte i detta. Genom att du accepterar dessa villkor samtycker du till att ångerrätten inte gäller för digitalt innehåll som levereras på annat sätt än på ett fysiskt medium.

Nyttiga länkar

Ångerblankett från Konsumentverket

ARN Postadress: Box 174, 101 23 Stockholm

Tvistelösning på Internet

Vid åberopande av ångerrätt

Kontakta oss på info@ogonkollen.se så berättar vi hur du ska gå vidare.

Bytesrätt

Recept går ej att byta mot andra recept då vi inte utför försäljning av läkemedel.

Återbetalning

Vi vill uppmärksamma dig om att det kan ta någon bankdag från det att ögonkollen.se gjort överföringen innan pengarna kommer in på ditt konto. Återbetalning sker med samma betalningssätt som vid köpet.

Återbetalning fraktkostnader vid reklamation

Om företaget företar omleverans eller avhjälpande av felet vid reklamation ska eventuella fraktkostnader återbetalas inom 14 dagar från den dag företaget mottagit den reklamerade varan. Retur av vara samt återbetalning ska ske utan onödigt dröjsmål. Konsumenten ska ersättas för eventuella fraktkostnader samt andra kostnader som uppkommit i samband med reklamationen, till exempel bensinkostnader, parkeringskostnader, telefonkostnader och liknande.